Při rozvoji naší společnosti se často potýkáme s potřebou najít správného investora nebo partnera, který bude připraven do našeho podniku investovat. V obchodním světě je však proces přilákání investora nebo partnera komplikovaný a vyžaduje hodně analýzy. Na takový krok byste se měli řádně připravit, protože výběr správného obchodního partnera bude základem pro další rozvoj společnosti.
Než začnete hledat konkrétního obchodního partnera, měli byste zvážit, zda společnost potřebuje investora, nebo by možná bylo vhodnější hledat spolehlivého partnera. Může se zdát, že investor nebo partner jsou konvergentní obchodní čísla, ale ve skutečnosti se pro investora a akcionáře uplatňuje odlišný obchodní a vypořádací model.
Investor nebo partner?
Úlohou investora je přispět svým kapitálem do konkrétního podnikatelského záměru. Zpravidla se jedná o finanční kapitál, méně často ve formě majetku. Investorem může být právnická nebo fyzická osoba, stejně jako organizace bez právní subjektivity. Investory tak mohou být koncerny, velké společnosti, korporace, investiční fondy nebo tzv. Business angels, tedy soukromí investoři, kteří se financováním daného projektu stávají zároveň patrony takové iniciativy.
Investováním do daného projektu se podnikatelský subjekt zaměřuje na dosažení finančního zisku v budoucnu, tj. výnosu investovaných peněz navýšeného o zisk. Je třeba si uvědomit, že při financování podnikatelského záměru investor také podstupuje riziko ztráty v případě neúspěchu celého projektu.
Partner je spolurozhodovatelem ve společnosti a spoluodpovědným v podnikání. Na rozdíl od investora se společník osobně podílí na chodu společnosti, věnuje svůj čas a znalosti, sdílí své odborné kompetence a obchodní kontakty. Míra zapojení akcionáře do chodu a rozvoje společnosti závisí na ujednáních mezi společníky.
Získáním partnera pro společnost můžeme rozdělit odpovědnosti, což je při dobré organizaci a spolupráci přínosné pro rozvoj společnosti. Akcionář dostává odměnu a dividendu z příjmů dosažených ve společnosti.
Nutno však dodat, že mít partnera je spojeno s nutností konzultovat učiněná rozhodnutí, což není vždy snadné a někdy může vést k patové situaci ve firmě. Proto je důležité, aby partner byl nejen vysoce kvalifikovaný, ale také sdílel vizi rozvoje společnosti.
Proč se vyplatí získat cenného obchodního partnera?
Akvizice investora otevírá dveře k novým finančním zdrojům potřebným k realizaci podnikatelských záměrů. Získání kapitálu od investora zahrnuje méně formalit, které je třeba splnit, a podmínky spolupráce a splácení jsou dohodnuty mezi stranami. Dobrý investor dá nejen k dispozici svůj kapitál, ale může také podpořit rozvoj společnosti sdílením svých kontaktů, znalostí a zkušeností.
Profitovat můžeme i ze získání partnera ve firmě. Díky spolupráci s partnerem a sdílení zkušeností, nápadů a realizace úkolů se zvýší inovace a konkurenceschopnost společnosti, což se promítne do nových zakázek, které zase mohou být hnacím motorem rozvoje společnosti.
Jak najít dobrého investora?
Získání dobrého investora by mělo společnosti přinést mnoho výhod, takže při rozhodování o přilákání investora nebo investorů do společnosti by měl být celý proces proveden s náležitým promyšlením a odhodláním.
Při přípravě nabídky pro investory je nutné připravit přesvědčivý podnikatelský plán, který na jedné straně vyzdvihne silné stránky společnosti a její růstový potenciál, a na druhé straně splní potřeby a očekávání investorů.
Nabídka pro investory by měla být přizpůsobena velikosti společnosti a typu provozované činnosti. Investory lze hledat m.in. ve skupině:
- investiční fondy
- Sítě business angel
- instituce udělující dotace podnikatelům,
- místní subjekty podporující podnikání.
- místní investoři z bezprostředního okolí v místě podnikání.
Vyplatí se také postarat se o propagaci vlastní společnosti, m.in. na sociálních sítích, oborových webech, provozováním vlastních webových stránek nebo účastí na veletrzích a konferencích.
Abyste zvýšili šanci na úspěch při získávání investora, musíte do své nabídky zaujmout mnoho subjektů.
Abyste mohli navázat spolupráci s potenciálním investorem, musíte se na schůzku řádně připravit. Během pohovoru se bude hodit dobrá znalost odvětví a schopnost přesvědčit partnera, že navrhovaný podnik má vysoký potenciál návratnosti investic.
Jak přilákat správného partnera do firmy?
Podnikatelé, kteří přemýšlejí, jak získat správného partnera pro svou firmu, by si měli nejprve odpovědět na otázku, jakého partnera potřebují? Je třeba zvážit, jaké kompetence, dovednosti a znalosti máte a jaké důležité vlastnosti partnera jsou žádoucí pro další rozvoj společnosti. Získání partnera s komplementárními schopnostmi umožní efektivnější řízení společnosti. Kromě toho by měl mít hledaný partner zkušenosti odpovídající roli a úkolům, které bude ve firmě vykonávat.
V celém procesu získávání správného partnera ke spolupráci bychom neměli zapomínat na důvěru, kterou by partneři měli vkládat do společného podnikání.
Samostatnou otázkou je, kde hledat partnera? Máme-li konkrétní profil člověka, se kterým hledáme pro spolupráci, můžeme hledat správného partnera, m.in.:
- mezi nejbližší okolí: rodina, známí, přátelé, spolupracovníci, lidé doporučení rodinou,
- na firemních akcích: školení, konference, oborové akce,
- na oborových webech, inzerátech, sociálních médiích.
Před zahájením spolupráce s vybraným partnerem je nutné prodiskutovat vizi rozvoje společnosti, dohodnout se na rozdělení podílů, určit rozdělení úkolů a odpovědností v souladu s zastávanou kvalifikací a schopnostmi a specifikovat zásady odměňování. Kromě toho by mělo být určeno, kdo a v jakých situacích rozhoduje.