Profesionální, věcná příprava prodejní nabídky, zpracovaná atraktivním a poutavým způsobem, je jedním z důležitých prvků úspěchu v celém procesu prodeje společnosti.
Úspěch prodeje společnosti závisí na mnoha faktorech, mezi které jistě patří i příprava dobré prodejní nabídky. Způsob jeho přípravy může prodejní proces usnadnit, nebo naopak ztížit. Jak ji tedy připravit?
Nabídka společnosti na prodej by měla obsahovat přesné podmínky smlouvy, jako například:
1. Popis činnosti společnosti
Je velmi důležité zahrnout do prodejní nabídky podrobný popis činnosti společnosti. Uchazeče byste měli informovat o tom, jaká je právní forma společnosti, čím se zabývá, kde sídlí, jaké nemovitosti společnost vlastní, jaký je počet zaměstnanců, jaké je postavení společnosti na trhu. Potenciální kupce můžete také zaujmout rozvojovými plány společnosti.
2. Prezentace ekonomických údajů
Vyplatí se připravit ekonomické údaje společnosti, např. za poslední dva roky. Finanční dokumentace bude užitečná při jednání s potenciálním kupcem. Tento typ údajů o společnosti může být faktorem, který potenciální kupce povzbudí ke kontaktování nabízejícího.
3. Navrhovaná prodejní cena společnosti
Nepostradatelným prvkem prodejní nabídky společnosti je upřesnění navrhované prodejní ceny a poskytnutí případných dodatečných poplatků. Při uvádění očekávané ceny, které chce prodávající dosáhnout, by neměla být nadhodnocena. Navrhovaná prodejní cena je obvykle výchozím bodem pro další jednání, ale musí být realistická. Jeho umělé nafouknutí může potenciální kupce odradit. Před zveřejněním nabídky na prodej se zpravidla provádí ocenění společnosti specializovanou jednotkou.
4. Fotografická vizualizace firmy
Velmi důležitým prvkem oznámení o prodeji společnosti je umístění fotografií, které obohatí nabídku v atraktivní záběr. Je však nutné dbát na to, aby fotografická vizualizace společnosti prezentovala skutečný stav věcí a nefalšovala žádné důležité informace. Grafika umístěná v nabídce má být výkladní skříní společnosti a měla by upoutat pozornost obdarovaného.
5. Sociální média
Po zveřejnění nabídky prodeje společnosti se vyplatí takové oznámení sdílet na sociálních sítích, jako je LinkedIn, Facebook nebo platforma X.
Sociální média vám dávají možnost šířit reklamu ve velkém měřítku, proto se vyplatí používat tyto informační nástroje i při prodeji vaší firmy.
Před oznámením záměru prodat společnost se vyplatí pečlivě zkontrolovat prodejní nabídku a odstranit případné nedostatky, a to nejen ty věcné, ale i případné jazykové, grafické chyby a chyby ovlivňující atraktivní přijetí potenciálním kupcem.
Doporučuje se také používat tzv. jazyk dávek, který se používá m.in. v reklamním obsahu. Spočívá ve zdůraznění dalších výhod, které kupující koupí společnosti získá, např. prestiž, minimalizace formalit spojených s nákupní transakcí nebo například očekávaná budoucí návratnost investice.